Riktig jämställdhet/Feministisk rättvisa

Jag har alltid känt mig ambvivalent(tvåkönad, nej nu blev det fel igen 😉 gentemot ordet feminist.
Ordet antyder att det enbart handlar om kvinnors rättigheter, jag skulle vilja använda ordet humanist.
Tyvärr så var det redan upptaget, så jag får väl leva med ordet feminist i betydelsen rättvisa åt alla kön.

Jag är feminist.

När har vi då uppnått total feministisk rättvisa.

När kvinnors har samma lön för samma utförda arbete?

När kvinnors tankar och ideer får samma genomslagskraft och värderas lika?

När män får samma rättigheter(IRL och inte på papperet) som kvinnor vad det gäller deras rättigheter att umgås med sina barn.

Självklart skall vi ge akt och ta tillvara på den skillnad som könen faktiskt innebär, men samtidigt så skall vi komma ihåg att de personliga egenskaperna ofta spränger alla könsgränser.
Med det menar jag att om vi tittar på enskilda individer så kan en kvinna vara betydligt manligare än en de flesta män och tvärtom, tack för mångfalden!!!

Nu till mitt egentliga inlägg.

Jag åkte tunnelbana till Karlsson & Co ikväll för att träffa en av mina äldsta vänner(vi har snart känt varandra i 40 år).
I Slussen så steg det på en ung kille(ca 16-17 år) som bar med sig en stickning, han mötte en ung tjej som hajade till en aning.
När hon gick av i Gamla stan så var hon tvungen att gå tillbaka och kolla att killen verkligen satt och stickade.

Min poäng är att vi har nog kommit en lång väg i vår rättvisesträvan när en ung kille får sitta och sticka på tunnelbanan utan att någon höjer på ögonbrynen.

 

http://www.youtube.com/v/3uw-nUvGrBY&hl=sv&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f”/><param

Det är härligt att sticka ut lite 😉

6 responses to “Riktig jämställdhet/Feministisk rättvisa

  1. Word vännen!Hoppas allt är bra med dig och din flickvän. Här är allt helt Ok, känner fortfarande inom mig att saker och ting är So what. Men det beror på medicineringen samt att det tar ca 6 månader innan kroppen har stabiliserat sig. Så efter nyår gör de en stor utvärdering hur jag svarar på skiten, vilket som har jag skaffat pojkvän = )Känns really nice.Kramar

    • Jag vet några personer som går på lithium och det tycks fungera för dem.Man får gratulera till pojkvännen.Kram

  2. Rätt man/kvinna på rätt plats, med rätt betalning.. Och på hemmaplan kan väl den som är bäst på sakerna göra dom.. ex har min kompis en far som är överdjävlig på att sy – så han fixar gardiner, kläder och mkt mer, medan hans fru fixar räkningar och annat ”kontorsgöra”. Kram

  3. Så härligt. Stickning som är en ¨sådan bra avkoppling. Det är ju helt underbart att han vågade och att fick göra detta i fred. Stort!Ha en härlig helg. Om ett par timmar skall Maken bjuda ut mig på lite god mat och vin. Dottern är iväg på västkusten med kompisens familj, Så i stället för att sitta här och sörja så skall vi ut och göra stan osäker. Hipp hopp!

    • Jag tycker att stickning påminner om yoga, däremot så blev resultatet dåligt när jag provade på det för många år sedan.Det lät trevligt, hoppas det var gott.

Kommentera

