Telefonförsäljare/Krämare

Som egen företagare så får man många telefonsamtal där olika säljare försöker kränga diverse saker, vanligast är mobilabonnemang där säljaren ofta är en tonårsyngling med dålig svenska eller förortssvenska.

Jag har blivit mer och mer driven för att bli av med dem.

Jag frågar alltid om de vill sälja något till mig och isåfall är jag totalt ointresserad.
Det gäller att hålla dialogen så kort och tydlig som möjligt och inte svara på några frågor överhuvudtaget, för annars så sitter man i rävsaxen p.g.a. sin sociala träning att vara trevlig(gäller inte alla här på bloggen, men ändå ;).

Oftast så frågar de hur jag kan veta att jag inte är intresserad av deras fantastiska erbjudanden.
Det kan jag ju visserligen inte veta, men då tar jag hellre chansen att missa ett kanonerbjudande än sitta och prata med någon hopplös telefonförsäljare.

Jag brukar då fråga vilken del av ordet ”ointresserad” de inte förstår.

Väldigt ofta så fortsätter de läsa i sitt förbannade säljschema och argumentara ”KLICK!!!”
Ibland så blir de aggresiva ”KLICK!!!”
Vid ett tillfälle så blev jag återuppringd efter att jag redan lagt på ”KLICK!!!”
Vid ett fåtal tillfällen har de även förstått att det inte är någon ide och tackat för sig.
De få (;) gånger jag är på gott humör(inget klick!!!) så brukar jag efter ett tag fråga om de inte inser att de bara slösar tid, eftersom jag har gott om ledig tid att avvara för ett trevligt samtal, de brukar då garva och ge upp.

De senaste året så har det dykt upp en ny typ av försäljare, penningmäklare(placeringsexperter m.m.) av olika slag.
De säger alltid nej på min fråga om de vill sälja något, därefter så vill de boka en tid för ett möte.
Inte sälja något, ha, ”KLICK!!!”.
Som amerikanerna brukar säga ”Det finns inget som heter gratis lunch” (allting kostar).

Väldigt ofta så hinner jag inte svara, men då slår jag oftast upp deras nummer via google eller eniro.
Därefter kollar jag upp deras företag via ”www.allabolag.se”.

Det är väldigt vanligt att större företag använder sig av bulvaner typ telemarketingföretag.

Sedan när de ringer upp en andra gång så bruker de säga ”Hej jag heter XXXXX och ringer från YYYYY (t.ex. COMHEM)”, när de egentligen ringer från företaget ”Vikrängervadsomhelsthursomhelst”.
De borde egentligen säga att de ringer på uppdrag av YYYYY (vissa gör faktiskt rätt).
Jag brukar då vara spydig och säga ”Det gör du inte alls du ringer från Vikrängervadsomhelsthursomhelst”, sedan garvar jag och ”KLICK!!!”

Idag så ringde en av dessa(telefonförsäljare visade det sig efter en sedvanlig efterkontroll).
Jag kräkte ur mig min standardmening om att jag var totalt ointresserad att köpa något, varpå han direkt sa ”Jag förstår och tack så mycket”.

Snacka om att jag blev ställd!!!, därefter blev jag upprörd eftersom jag inte fick bli upprörd 😉

Det finns tydligen vettiga telefonförsäljare.

Jag vill också passa på att tala om att jag hatar inte dessa telefonförsäljare som ringer hela tiden, däremot så hatar jag att de ringer till mig.

 

http://www.youtube.com/v/zSl12KW5H7Q&hl=en_US&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f”/><param

3 responses to “Telefonförsäljare/Krämare

  1. Kör en ”Aschbergare” i stället. Typ: -Fortsätt prata, din röst gör mig så upphetsad. 😀 Då kroknar de snabbt och lägger på, medan du garvar hårt.

  2. Hi hi. det var roligt. Skall försöka mig på något sådant någon gång när jag blir terroriserad av dessa iglar. De driver mig till vansinne ibland.

Kommentera

