Idag är jag blå, inte idiotblå./Är du idiotröd?

Ni som har svårt för ordet idiot får gärna byta ut det mot infantil i följande text.

Nu pratar jag inte om julen utan om politik.

Efter det här inlägget så kommar jag att ha skrivit 3st politiska inlägg.

1) Mitt första
2) Mitt sista
3) Mitt enda

Bara för att retas lite så bifogar jag en av mina politiska favoriter.

Är man 17 år och inte kommunist så har man inget hjärta.
Är man 35 år och inte moderat så har man ingen hjärna.

Detta uttryck brukar sätta fart på de flesta debatter bland mina rödare kamrater, mina blå direktörskollegor brukar bara skratta.

Själv så stämmer uttrycket in ganska väl på mig, kanske för att jag är uppväxt med en kommunistisk mor och en blå far(till och med kommunalpolitiker på gamla dagar).

Jag har läst Karl Marx(länge sedan nu). Grundtanken med kommunismen kanske var god, men den glömde det viktigaste.

Vi människor är flockdjur och egoister ( vi röstar på det som gynnar oss och vår närmaste krets).

Ändå så vill jag nog påstå att politik är väldigt tråkig och oftast opersonlig.
Det är sällan jag blir rörd av alla idiot-blå/röda personer som vräker galla över varandra.

Det som brukar kunna reta upp mig är ”Jag har röstat blått/rött i 40 år och jag tänker inte ändra på det”.

Det är väl ändå de dummaste man kan göra, gå på slentrian(vägra erkänna att man har röstat fel) och inte tänka efter.

Det är då jag vill skrika ”Använd hjärnan ta reda på vad som egentligen är viktigt för dig”.

Här på AB bloggen så tycker jag mig finna fler idiotröda än idiotblå personer, kanske för att jag reagerar starkare på de idiotröda inslagen eller så beror det på att det är ett AB forum.

Vanligtvis så gnäller de idiotröda på alliasen och hävdar att allt är deras fel, medans de idiotblå gör precis tvärtemot .

Som blå(med en stor dos av medmänsklighet, vilket egentligen inte borde behöva påpekas) kan jag ändå bli väldigt upprörd på alliansen när de gör bort sig med de nya sjukskrivningsreglerna, men jag kommer även ihåg att det började redan 2004 när de röda hade samma ämne på tapeten.
Minnet tenderar att räcka så långt bak i tiden som det passar oss.

Som egenföretagare väntar jag fortfarande på vallöften från alliansen(hallå Maud).

Vad vill jag nu säga, jo även om jag är blå så håller jag långtifrån med om alla tokigheter de blå hittar på, inte heller hatar jag alla röda påhitt även om jag har problem med Mona.

Om vi tänkande(jag har fräckheten att räkna mig dit) människor fick som vi ville, så skulle vi väl vilja plocka de bästa från båda lägren( ja jag vet att rött och blått blir brunt) med en inblandning av både grönt och gult kanske skulle passa.

Till sist vill jag bara önska er en God jul!!! röd, blå eller varför inte vit

Glöm inte att det finns tre olika sorters människor

1) De som kan räkna
2) De som inte kan räkna

 

8 responses to “Idag är jag blå, inte idiotblå./Är du idiotröd?

  1. Instämmer helt med dig och att du har problem med Mona anser jag vara ett friskhetstecken. Apropå sjukpensioner och FK så föreslog Anna Hedberg (s) i en utredning 2006 precis det som alliansen startade – och nu har fått modifiera – för att få igång långtidssjukskrivna och unga sjukpensionärer. Ingenting är nytt under solen men förpackningarna byter form och färg. Ha en trevlig Helg./Granntanten

  2. Du tar orden ur munnen på mig, om jag inte vore så förbannat lat skulle jag ha kunnat skriva i stort sett samma sak själv. Nu slipper jag det och det är ju skönt. Instämmer i vilket fall som helst till punkt o pricka. God jul etc.

  3. Om jag nu visste hur man gör det förstås.

  4. Retas lite är alltid kul… ”Är man 17 år och inte kommunist så har man inget hjärta.Är man 35 år och inte moderat så har man ingen hjärna.”Och jag som trodde det hette: ”Är man 17 år och inte kommunist så har man inget hjärta. Är man 35 år och inte moderat så har man tack och lov fått ett!” ;-)Visst finns det fler rödidioter på AB, blåidioterna brukar hålla till på Expressens kommentarssidor verkar det som. (Eller möjligen i nuvarande regering, som i princip aldrig erkänner att de kunnat tänka fel om någonting ;-)De som läst min blogg har nog sett att jag mest skjuter mot allianshållet numera, men jag tycker (så klart) att det finns goda skäl till det. Några av dom stavas: FRA-lagen, Ipred-lagen, Utförsäkringslagen, Täbymoderaternas idé att fattiga ska nöja sig med 20 tänder kvar, Vellingemoderaternas dåligt förtäckta rasism, KD:s allmänna homofobi. Det räcker gott och väl för att diskvalificera alliansen i kampen om min röst nästa val. Ja, jag är mycket medveten att Bodström var en av föregångarna till ökad övervakning av medborgarna, och även att en del S-politiker velat förändra sjukförsäkringen. Men, det är alliansen som genomfört dessa exempel, det kommer man inte ifrån. Men jag röstar knappast S heller i nästa val känns det som. Som du säger, helst skulle man ofta vilja plocka de bästa tankarna från ganska många partier för att få ihop något man skulle vilja stå för. Håller helt med om det.Men nuvarande blockpolitik är ju de facto ett steg på vägen mot ett tvåpartisystem, och det är påfallande ofta det känns som om man mest röstar _mot_ något, än _för_ något annat. Det är en trist utveckling, och likaså farligt för demokratin i längden tror jag.Ha en skön avslutning på året! -silvertörne (er tagg i foten 😉

  5. Det var en bra variant åt andra hållet.Jag älskar sakliga diskussioner och hatar personangrepp.Men visst känns dina och mina exempel som lyxproblem ibland, när man inser att i övriga världen så svälter människor ihjäl.Kunde knappt ha sagt det bättre själv.Trevlig fortsättning.

Kommentera

