Jag har tappat fotfästet.

Jag har lönetävlat med mina kompisar ända sedan jag började jobba.

Det har faktiskt gett resultat.

Jag noterade för ca 10år sedan att mina kompisar hade tappat kontakten med verkligheten, de hade inte längre insikt i hur en vanlig Svensson, Tikkanen , Török eller motsvarande hade det ekonomiskt.

Jag har alltid hävdat att jag fortfarande har haft den insikten/känslan, delvis för att jag umgåtts rätt mycket med min syster och hennes familj.

Idag klev jag rakt in i min egen fälla.

Hos en av mina kunder diskuterades vad som skulle göras i helgen och jag berättade att jag skulle åka till Tallin.

Jag berättade också att min bankomat bara hade 100kronorssedlar(för tredje gången när jag skall ut och resa) och visade då hur svårt det är att vika ihop 50 st av dessa sedlar i plånboken, varpå jag fick kommentarerna

”Jag brukar vara glad om jag får ut något ur bankomaten”.

”FGGGMF det du har, är ett konsultproblem”.

Sedan skrattade de gott åt mig.

Ridå!!!

Just där så insåg jag att jag har tappat kontakten med vanliga människors ekonomi.

Dags att skärpa mig och lyfta på blicken igen.

 

 

16 responses to “Jag har tappat fotfästet.

  1. Undrar hur du valde ut just de efternamn du har med i ditt exempel?Det är viktigt att inte glömma hur människor har det i sin vardag. De har inte ens så mycket som du tog ut precis när de fått lön och betalat sina räkningar. Det är bra att bli påmind ibland. Ha det gott.

    • skrev just ett lång svar på mobilen som försvanndet riktiga svaret kommer imorgon

    • Svenson får representera alla Svenskar.Tikkanen får representera alla nordiska medborgare, jag tänkte främst på den världsberömde författarinnan Märta Tikkanen.Török får representera alla utomnordiska medborgare, jag tänkte främst på en världsberömd och mycket respekerad företagsledare som jag personligen beundrar jättemycket.Visste du förresten av Török inte har något med Turkiet att göra, utan faktiskt är ett gammalt Ungerskt namn ;)Jag visste att jag var priviligierad, men jag hade glömt bort avståndet.

  2. så skrev du ett kort svar tre gånger istället? 😉

  3. Är det morse du kör med nu när du är sjöburen. Vad betyder tre korta?

  4. Jag vill inte ha kontakt med verkligheten. Men jag tror du ljuger om bankomaten – de kan endast betala ut 500-kronorssedlar (utan minneslapp).

  5. Jag blev lite överraskad bara, att du använde ett ungersk namn. Det är inte ofta man ser det. Som du kanske vet så är min svärfar ungrare. Så jag tyckte det var lite roligt att se. Hmm, jag har för mig att Török betyder turk, men jag kanske är helt ute och cyklar:-). Török är ett mycket gammalt ungerskt namn som jag tror har sitt ursprung från tiden då Turkiet invaderade Ungern. Den enda världsberömda Török jag känner till är Maria Török, men hon var en framstående inom psykiatrin och inte inom företagsvärlden.Hoppas att du hade det trevligt i Tallin och att hundralapparna räckte:-)

    • Då hade det med Turkiet att göra ändå, där ser man.Läser man det på svenska så tycker jag det låter poetiskt.Hundralapparna räckte precis, vilken tur 😉

  6. Jag har ju minne som en dement guldfisk… men vad hette fiket där vi fikade, för nästan ett år sen ? :o)

  7. nu fick du en tumme också

  8. Japp, precis :o)

Kommentera

