Vanliga umgänges koder här på bloggen Del 1

EDIT: Nya meningar och typer som tillkommit efter inläggets början är blå markerade.

Nu vill jag underlätta för nya bloggare och kommer då med ett lite förklaringar på vad som menas här på bloggen.

Mina översättning av s.k. bloggkoder bygger enbart på de inlägg och kommentarer som jag har läst här på Aftonbladets blogg.

Förutom mig själv så har jag bara träffat en annan bloggare IRL.
Därför vill jag oerhört tydligt påpeka att jag inte vet något om hur någon annan bloggare (förutom 1st) är i verkligheten, endast hur ni uppför er här på bloggen.

Koderna kan indelas i olika typer.

Vi kan börja med det som jag kallar

50-70 % , ord som har en liten begränsad betydelse här på bloggen än i verkligheten

Alltid (oftast)
Aldrig  (nästan aldrig)
Alla    (majoriteten)
Ingen   (nästan ingen)

Motsatser, d.v.s. betyder precis tvärtom än vad som skrevs.

”Jag är empatisk”

”Jag är en stark person”

”Jag mobbar inte”

”Jag har inte”

”Jag godtar din ursäkt”

”Jag skiter i dig” (men nästa inlägg ska handla om just dig) (tack nenan)

”Jag anser nog att jag har ganska stor självinsikt”

Projicering, d.v.s. egenskap som speglar en själv men som man tillskriver andra.

”Du saknar empati”

”Du är en idiot”

”Ni mobbar mig”

Dolda fortsättningar, osynligar fortsättningar på meningar.

”Nu lämnar jag ab bloggen för gott” (men lita på att jag kommer tillbaka med eller utan egen blogg)

 

”Vi får gräva ner stridsyxan”           (för tillfället, men jag tar fram den så fort du vänder ryggen till”

 

”Välkommen till verkligheten” (din korkade jävel, för du delar inte min åsikt)  (tack granntanten)

Friskrivningar, meningar som leder till att man får bete sig precis hur som helst och dessutom inte skall behöva ta emot någon kritik för det.

”Jag har (valfri sjukdom)”

”Det är synd om mig”

”Jag är väldigt rak”

”Jag är brutalärlig”  (tack Ister)

 

Åsikts attacker, används enbart för att hacka på någon och totalt strunta i dennes argument.

”Jag tycker den och de bloggarna har en taskig människosyn”

”Tänk vad alla bloggar på fel sätt, det är bara jag som kan göra rätt!” (tack Trollan)

”Vad sägs om att skaffa dig ett liv”

”Jag föreslår att du tänker över din bitterhet” (tack granntanten)

 

Konstaterande, är egentligen helt okodade

Alla diskussioner och debatter kallas bloggbråk utan undantag (tack SolnattQ)

 

Ha åsikter och du är här för att ställa till det pronto ! (tack nenan) 

 

”Jag får, men du får inte” (tack nenan)

”Du har otur när du tänker” (tror denna va Åsas)

 hyfs” syftar på att källuppgiften är utebliven (tack Portolanseglaren)

 Anonyma kommentarer (tack anonym)

”Du är anonym alltså räknas inte det du säger”
”Du är anonym alltså har du fel”
”Du är anonym alltså är du dum”
”Du är anonym alltså har jag rätt oavsett vilket skit jag häver ur mig”

 

Negligerande, man struntar i vad andra tycker.

”Du är bara avundsjuk!”

 

EFTERLYSNING!!!

Nu behöver jag er hjälp med att fylla på listorna samt komma med nya typer.
Tack på förhand.

Till sist så vill jag bara säga att, jag är en stark och empatisk person som alltid blir missförstådd och ni som inte fattar det är idioter.

PS!

Javisst ja, jag glömde att skriva att jag är tjock.

DS!

 

50 responses to “Vanliga umgänges koder här på bloggen Del 1

  1. Eftersom jag lämnat den här bloggportalen så får jag egentligen inte kommentera här .. men jag lämnar en tumme för ett klockrent inlägg!! ;-)))

  2. Ärlig, eller ännu hellre brutalärlig kallar sig de mest elaka människorna. De säger ”sanningar” ingen har bett om att få höra och ”sanningar” som ingen mår bra av att höra. Sanningar i dessa fall betyder bara bloggarens åsikter.

  3. Vad sägs om, ”Jag tycker den och de bloggarna har en taskig människosyn”Bäst är den om man rebloggar någon och pekar ut andra bloggare och sedan påstår (ljuger) sig bara ytrycka sin egen åsikt i en sakfråga.

  4. Eller den här ”Tänk vad alla bloggar på fel sätt, det är bara jag som kan göra rätt!”

  5. Vet ej, problemet är att det är väldigt lågt i tak när det gäller diskussioner av vissa slag. Det är obekvämt att det finns folk som inte håller med och då används argumentet ”taskig människosyn” för att förminska personer i stället för att diskutera sakfrågorna.

    • Egentligen är det väldigt enkel psykologi.Folk sitter bakom sitt tangentbord och känner sig anonyma, då kan de passa på att förstärka alla känslor utan ansvar.

    • Sedan så blir man upprörd av att någon annan är lika brutalärlig.

  6. Att jag tycker att du skrev bra.

  7. ”Jag skiter i dig” (men nästa inlägg ska handla om just dig)

  8. Meh, du luras ju. Trodde du ville ha flera exempel, inte att det skulle va en lek.

  9. Vad tror du ? Motsatser.

    • Det var ju där jag lade in den.Fast den kunde kanske ha hamnat på projicering alternativt friskrivning.Sen kunde jag ju inte låta bli att busa lite 😉

  10. Ett till fenomen för just AB bloggen som jag ännu inte träffat på i övriga bloggvälrden:Alla diskussioner och debatter kallas bloggbråk utan undantag.

  11. Det har tamme fan SQ rätt i. Ha åsikter och du är här för att ställa till det pronto !

  12. Missuppfattade du mig nu?..eller missuppfattade jag inläggetMin kommentar avsåg ditt inlägg inget annat, där du efterlyste fler koder. Jag tänkte då att En av koderna är ”Alla diskussioner och debatter kallas bloggbråk utan undantag.”

    • Jag har varit finurligare än vad jag själv klarar av att förstå.Trodde först att det var en vanlig kommentar.

  13. Fast det är ju nästan samma sak som : ”Vi får gräva ner stridsyxan” (för tillfället, men jag tar fram den så fort du vänder ryggen till”

  14. Ja inte vet jag. Jag kommenterar och svarar bara på din efterlysning i inlägget .Vad du finurlar om det får du nog finurla vidare på eller nåt .. 🙂

  15. En klass som jag saknar är:”Du är anonym alltså räknas inte det du säger”Alternativ:”Du är anonym alltså har du fel””Du är anonym alltså är du dum””Du är anonym alltså har jag rätt oavsett vilket skit jag häver ur mig”

  16. Hahaha… den där va stygg FGGGMF

  17. ”Du är bara avundsjuk!” När man kritiserar något eller inte tycker om något, då är man avundsjuk.

  18. ”Jag får, men du får inte”

  19. Är man ”Bloggbästisar” så håller man med varandra oavsett hur vedervärdiga åsikter bästisen än har. Lojalitet in absurdum. Lojalitetsfalskhet, kan det kanske kallas.

  20. Rör inte min kompis har jag också fått ”höra”. Det är sällan den ifrågasatta som tar själv itu med problemen. Det backas rygg så det skriker om det. ”Vi är svaga, lämna oss ifred”!

    • Jag har faktiskt inte sett att man försvarar sin kompis in absurdum här på bloggen, men visst är tröskeln högre om det är en bloggkompis.

  21. Chemical Abstracts Services

    Om man brister i sin argumentation med någon kan man alltid leta upp ett stav- eller skrivfel som denne gjort och använda det som bevisning för att den andre är dum i skallen och har fel.Är du inte emot är du för. Allt är svart eller vitt.Alla som inte registrerat en egen blogg på Aftonbladet är troll vars åsikter är bajs (borträknat åsikter som ”håller med” )

    • Det har jag sett många gånger, att strunta i ett argument och hela tiden lägga till 3-4 nya argument i varje kommentar har jag också sett.

  22. Kommentera gärna med :Välkommen till verkligheten (din korkade jävel, för du delar inte min åsikt) Parentesen skrivs inte ut men andemeningen är den som står där. Kan också användast som slagträ när man upptäcker att skribenten är moderat eller att man anser denne vara lågbegåvad under alla gränser. Moderat = empatilös kapitalist med blod på sina händer. Annars är jag bara här för att utföra en liten tumning bor numer granne med anybody. Trevlig midsommar.

  23. Jag föreslår att du tänker över din bitterhet. Sitter finfint som svar som på inlägg där man inte håller med skribenten. Bitterhet är ett fint slagord tycker vissa.

Kommentera

