Centralbadet i Norrköping

Idag så stannade vi (jag N och nr 3 ,4 och 5) på Centralbadet i Norrköping på vår hemresa från småland.

Det var ett litet fint bad som dög som mellanlandning, men jag skulle aldrig åka dit bara för att bada.

Jag noterade att det var många nysvenskar där, visserligen är jag van som uppvuxen i en Stockholmsförort.

Det som var konstigt var att alla pratade grammatiskt korrekt svenska och det är jag inte van vid.
Fast det var ändå någonting som lät fel, beror det på att SFI arbetar annorlunda i Norrköping?

De skulle ”skene gata upp och gata ner och glana i skyltfönstren”.

Då påpekade N(som är uppväxt i Finspång) för mig att det berodde på att de pratade östgötska 😉

10 responses to “Centralbadet i Norrköping

  1. Jag bara älskar gullefjun.

  2. Nu vet jan’te va du pratär om.

  3. Nä, dä aaantä mäj.

  4. Ja skull ba säj häj när ja vart här på jenömresa.

  5. Dä ä inge fel på öchötska Du har väl inte missat: http://www.youtube.com/watch?v=djghK0ZtUa8Helt underbar!:)

Kommentera

