Får man verkligen göra så här?

Nu är jag lite kinkig igen och denna gång hjälper det inte med pampers.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7691806.ab

Får polisen verkligen filma alla män som går av en båt(könsdiskriminering).

Hade jag  varit med på den båten så hade jag vägrat att bli filmad, jag hade gladeligen accepterat att visa mitt leg och bli registrerad av polisen.

Nu skulle jag gärna vilja få svar från någon juridiskt kunnig, är detta ok?

 Edit: Tydligen så måste jag tillägga att jag var inte med på resan.

Sedan så rekommenderar jag er som fortfarande är upprörda på mig, att läsa

http://blogg.aftonbladet.se/lillaannaonline/2010/08/lilla-anna-nar-poletten-trillar-ner

 

32 responses to “Får man verkligen göra så här?

  1. JAG tycker det är jättebra! Hårda tag mot våldtäktsmän, och alla män som INTE våldtagit behöver ju inte bekymra sej. Dom borde låta sej filmas för att dom VET att dom är oskyldiga!!! Så det så. Det är säkert olagligt, för allt är ju olagligt där man kan sätta fast pedofiler och våldtäktsmän….. Blääää! 😛

    • Nu missförstår du mig.Läs en gång till, jag skrev att jag inte skulle ha några problem med att visa leg och bli registrerad, men filmad absolut inte.Dessutom var själva frågan i detta inlägg om det är lagligt, inte vad folk tycker.

  2. …och jag är en ”grinig gammal kärring”…. 😛

  3. Nu kan det ju vara så att även om du/ditt leg blir registrerat hos polisen så är det inte säkert att det är till särskilt stor hjälp. Fotot på ditt ID kan vara taget för några år sedan, och tydligen var det väl mest ungdomar med på båten. Ganska många ungdomar hinner ändra sitt utseende ordentligt på några år. Sedan är det väl inte könsdiskriminering om dem polisen söker är män? Skulle de filmat några kvinnor också, bara för att?Jag skulle inte ha någonting emot att bli filmad, jag vet ju om jag gjort det eller ej. Däremot kan jag inte ge dig något svar på om detta är juridiskt okej.

    • Självklart skall de filma kvinnorna också, bland 2000 passagerare så lovar jag dig att det finns några maskulina kvinnor eller feminina män som också borde misstänkas.Jag förstår att du älskar registrering och övervakning, men det finns andra människor som inte gör det.Tack för åsikten, saknar fortfarande svar!

  4. Hur förstår du att jag älskar övervakning och registrering? Ska jag påstå att du har något att dölja som inte vill hjälpa polisen i deras utredning? Hmm… Borde det inte för övrigt gå att söka på internet ang den juridiska biten?

    • Du köper övervakning för ett visserligen grovt brott, jag hävdar att det är ett ännu större brott(om det är olagligt) att filma 996 oskyldiga män.Du fattar väldigt långsamt, jag har absolut ingenting mot att vara med i utredningen(vilket jag har skrivit 2 gånger tidigare).Det går nog att söka igenom internet på svaret om man är juridiskt skolad och kan terminologin, vilket jag inte kan.Svara på frågan som ställdes eller låt bli att kommentera.

  5. Oj, oj. Känsligt värre. Ursäkta att du självmant valt att ha min kommentar publicerad. För övrigt har du enbart sagt att du skulle gå med på att vara med i utredningen när det gäller ID kort. Eftersom du tydligen är ännu trögare så fattade du visst inte kommentaren om att foton förändras. Förstår att du är grinig av dig. Lycka till med dina intelligenta frågor om att slippa bli påkommen med brott och hoppas ditt samvete är rent när du inte bryr dig om våldtagna kvinnor…

    • Känsligt, knappast.Jag har inte valt att ha din kommentar publicerad, jag tillåter automatiskt att alla kommentarer godkänns(vilket kan variera med tiden).Hur svårt är det för polisen att ordna en ”lineup” som jag givetvis ställer upp på (de har ju mina uppgifter).Gå nu och förstör någon annans blogg med dina infantila kommentarer..

  6. Håller med fg… Här, snart är vi tillbaks i de gamla öststatwrna, o allt är ju bara för ditt eget bästa…

    • Folk tänker inte i denna fråga.De går bara på sina upprörda känslor.Många är nog också för unga för att komma ihåg DDR m.m.Någon juridiskt erfarenhet?

  7. Tyvärr inte…. Men har de tillstånd från de som har avstigningshallen så finns det inte något som kan hindra dem från att filma, skulle jag tro. Dock utan att veta något säkert. Sen vet jag heller förstås inget om de kan dela in så som de har gjort… Fast det går nog fortare än att hålla kvar o förhöra alla…

    • Klart att det går fortare.Om de har rätt att filma i avsigningshallen bara ägarna ger sitt tillstånd, så undrar jag vad som gäller om jag bär burka ;)Det enklaste hade väl varit om de hade gett alla män två alternativ.1. Godkänn att bli filmad och ställ dig i den korta snabba kön.2. Visa leg och bli registrerad(det kan ta en stund).

  8. Infantila? På vilket sätt? Verkar däremot som att du inte har något problem med att tengileye inte har någon juridisk kunskap om detta. Men å andra sidan, han håller ju med dig och då går det ju bra att kommentera. Vad är det hemska med att bli filmad? Tror du ska lägga till paranoid under din beskrivning 🙂 Sovjet och Östtyskland återigen, hemska svenska polisen vill ta fast våldtäktsmän! :S Hemska tanke!

  9. Lite hjälp på traven: Längst ner på inlägget, precis brevid ”anmäl” kan du välja att ta bort en kommentar 😉

  10. Tack för tipset 😉

  11. Rent generellt så försöker jag behandla alla människor lika.Sedan får de självklart svar på på hur de beter sig.Knappast konstigt att jag blev irriterad efter tredje tramskommentaren.Bad om ett svar i båda fallen.I ena fallet så fick jag bara mer trams, i det andra fick jag reflektion som jag hade förbisett.Sedan tycker jag att 996 integritetskränkta (vet ej om det är olagligt än, tack så mycket) män är värre än en påstådd våldtäkt.

  12. Ja, Polis har rätt att filma bl.a. för att säkerställa identitet, som bevis m.m. Tänker du efter så är det vanligt. Titta på trafikpolisens arbetsmetoder. 😉 Men du filmas dagligen, när du går på många offentliga platser, i affärer, när du tar ut kontanter o.s.v.Även försäkringsbolag har denna rätt:http://www.sydsvenskan.se/malmo/article822/Ratt-att-filma-folk-for-att-fa-bevis.html

    • Frågan som då kommer fram är, får jag dölja mitt ansikte?Kanske med burka eftersom jag nyss konverterade till Islam ;)Tror inte att det är förbjudet(om det inte påverkar förmågan att framföra ett fordon) att bära tomtemask när man kör bil när man går omkring på stan(förutom vid demonstrationer).De får gärna titta på mig och min legitimation samt registrera personuppgifter.

  13. En man i burka skulle nog, med en viss rätt, uppfattas som en provokation och det finns risk att de då håller kvar dig tills du går med på att filmas/fotograferas eller din identitet säkerställs helt på annat vis. Tomtemasken likaså…;-)

    • Som sagt, inga problem med att de fastställer min identitet.Vill bara inte bli filmad.Hur vet de att jag är man, om jag bär burka ;)Det är könsdiskriminering om män inte får bära burka ;)Skall bli kul att se polisen jaga folk med tomtemasker till jul 😉

  14. Orkar fasen inte läsa länken, just nu är du exakt vad du kallar dig för. En Fet Grinig Gammal Gubbe med Fästmö. Gör det du är bäst på, att vara just det. Inget annat….Kram

  15. Att du skriver att integritetskränkning är värre än en våldtäkt, det känns lite stötande tycker jag, utan att för den sakens skull tycka att integritetskränkningar är problemfritt. Men anta att det är mycket svårt för offret att känna igen en person via ID-kort, men väldigt lätt om hon ser personen filmad och då kan se ”hur personen verkligen ser ut” , dvs med den frisyr som han hade vid brottet, och då hon kan se kroppsspråk osv, ska polisen alltså strunta i denna ypperliga möjlighet att få fast gärningsmannen menar du? Jag själv har svårt att se att integritetshänsyn ska väga över i detta fall. I synnerhet som vi alla blir filmade allt som oftast nuförtiden i olika offentliga sammanhang. Men just här, där det kanske skulle vara till verkligt stor hjälp, får det alltså inte ske tycker du?

    • Ingenstans skriver jag att integritetskränkning är värre än en våldtäkt.Det tycker jag inte alls.Det jag tycker är att 996 integritetskränkningar är värre än en våldtäkt.Nu har det ju troligen visats sig att polisen får filma hur som helst och då faller hela min argumentationFast hela inlägget handlade bara om min känsla att inte behöva bli filmad, ja jag vet att det finns kameror på stan.

  16. vad är det du vill dölja för du hade knappast brytt dig om inte just du var med på filmen

    • Du igen.Hur tydlig måste jag vara.”Det jag vill dölja är min person på film”, det kan väl inte vara så svårt att fatta eller tydligen så är det svårt 😉

  17. Men 966 eller en integritetskränkningen om denna ”kränkning” – varför gör just antalet det hela VÄRRE än en våldtäkt? Jag förstår dig inte där och tror att du inte riktigt förstår vad en våldtäkt kan innebära i lidande om du anser att det är VÄRRE att 966 män blir filmade. Hur kan det möjligen vara värre än en våldtäkt? (om det nu inte varit lagligt). Tror du att dessa män kommer att ha ångest i åratal framöver, få problem med sina relationer och känna sig smutsiga och äckliga och gå i terapi? (Alltså det som ofta händer en kvinna efter en våldtäkt.)

    • Jag förstår väldigt väl vad en våldtäkt innebär, vill inte gå in på varför här.Jag inser också att om det hade varit en kränkning att bli filmad så hade den varit minimal.Problemet är att det är omöjligt att sätta ett värde på kränkningen, ändå anser jag att 996*”något litet” kan vara större än ”något stort”(jag vet att det blir flummigt).Det jag tydligen inte lyckas förmedla på ett bra sätt är att jag inte tycker att det är försvarbart.För i såfall kan man ju dra det hur långt som helst och kräva konstant övervakning av allt och alla hela tiden eftersom de brott som då upptäcks är större en den lilla kränkningen av varje enskil person.

Kommentera

