Alla är vi inte lika mycket värda

Fast vi borde vara det.

Jag är medskyldig, jag lyckas inte att att hantera alla människors lika värde.

Jag favoriserar människor jag känner,tycker om, tänker lika som, hur gör du?

Är jag då mindre värd eller är jag bara mänsklig?

 

27 responses to “Alla är vi inte lika mycket värda

  1. Herr och/eller Fru S

    Jag gör som dig, jag tycker vissa är mer värda än andra, åtminstånde för mig.Sen är ju vissa mer värda än andra i vissa situationer, en rörmockare är betydligt mer värd än snickare om jag behöver hjälp mer avloppet :-)//Herr S

  2. Det är naturligtvis mänskligt att man favoriserar vissa människor framför andra. Man kan inte gilla alla. Det ligger ju närmast till hands att man tar till sig de människor man känner, likasinnade, ”nära och kära”. Helt naturligt. Och det skriver säkert många under på…Men för den sakens skull ska man ju inte gå till ”ytterligheter” genom att förtrycka, hota eller mobba sina medmänniskor för att man inte tycker att de duger eller passar in. Det var det mitt inlägg syftade på.”Lille Malte” var inne hos mig och kommenterade uppkäftigt med könsord och utpräglad rasism om att ”blatten och hennes ofödda bebis borde mördas, för att vi inte behövde köpta blattar här i Sverige”. Så beter man sig inte, även om man nu skulle ha någonting emot folk av annan hudfärg och härkomst. Jag favoriserar också, men uppträder inte nedvärderande mot dem jag inte gillar. Däri ligger skillnaden.Önskar dig en fortsatt fin söndag, och tack för att du rebloggade mig. / Rozie

    • Först så vill jag framföra en liten ursäkt för att jag kidnappade/lånade/rebloggade ditt inlägg. men du fick igång min hjärna.Självklart så skall man inte gå till överdrift, fast det verkar ju vara så som bloggen fungerar(vanliga livet * 1000 ;)Malte har varit och revirpinkat inne hos mig med, utan framgång.

  3. Alla vi är bara människor. Vist vi kan värdera olika andra människor, men alla fortfarande har samma värde. Det bara så att ett värde kan vara närmare en punkt, än ett annat värde. Tyvärr finns inget regel från vilken punkt skall vi mäta… det är återlämnat till synt förnuft… /pegasos

  4. Du behöver inte be om ursäkt för att du rebloggade mig, det såg jag bara som något ”positivt” eftersom du ”reagerade”. ;-)Malte tycks inte må så bra, att skvätta både här och där på andras bloggar tyder på att han lider av en ”blogg-skvätteri-förträngning”. Det lär vara ytterst smittsamt har jag sett – då det skvättas både här och där på bloggen, hej vilt!Ha det gott! / Rozie

    • Vanligt hyffs brukar vara att kommentera hos personen man rebloggar, vilket jag inte gjorde.Tack detsamma.

  5. Herr och/eller Fru S

    Efter att ha funderat på det lite kom jag fram till att alla har samma möjlighet att betyda lika mycket för mig, men folk jag känner betyder inte lika mycket för mig som dom jag känner.//Herr S

    • En alldeles utmärkt personlig tolkning, även om jag tror att man har goda förutfattade meningar om sin närmaste släkt.

  6. Herr och/eller Fru S

    Fast är det förutfattade meningar om det är om släkten…dom vet man ju är idioter (ja om dom nu är idioter).Det är ju bara en förutfattad mening om man inte vet att det verkligen är så som man tror.//Herr S

    • Om man skall generalisera(varför inte) så har man väl ringar runt sig.I den närmaste så finns släkten, sen kommer vänner, sedan en massa oidentifierade och till sist fienden.

  7. En fråga som dök upp i huvudet var: Du ska spränga en bro, i det avgörande ögonblicket ser du din fästmö i en buss på väg över nämnda bro. Det är avgörande för insatsen ( dina vänners liv, krigets fortsatta utveckling) att bron faktiskt är sprängd. Vad gör du? Spränger bron.

    • Ett klassiskt psykologiskt test.Självklart så räddar jag fästmön, precis innan jag spränger bron 😉

  8. Herr och/eller Fru S

    Tänker ju som Ken där…Att någon betyder mycket innebär inte att den personen styr allt man gör, eller att det tas mer hänsyn i extrema situationer.//Herr S

    • Det är nog rena reflexhandlingar och då tror jag man agerar på den närmaste faran, man hinner helt enkelt inte planera något.

  9. Det som är illa i frågan är att du inte kan rädda henne och sedan spränga bron, det är ett antingen-eller-beslut.

    • Jag vet att det var så du menade.Mitt svar är ändå att du kommer aldrig att kunna göra ett val, du kommer att reagera på det hot som du upplever först.

  10. jag anser att alla poliser och åklagare saknar människovärde. m.m(vrålar brutalt aggressivt) fattar ni det?

    • Stackars ynliga människa, livet är inte rättvist.Fast det förstår väl de flesta 10 åringar.

  11. skrattar rått) nä du någon 10 åring är jag inte , däremot är jag nästan en fullblodad psykopat/sociopat som håller på med ett projekt, nämligen att en dag straffa ALLA som mobbat(hånat mig i min hemstad. eller ännu bättre (vrålar) att göra jordklotet till en gigantisk frysbox.

    • Det är lungt, själv så bor jag i Östra delaen av nordvästtra kalix.Däremot så är det nog dags för dig att sansa dig, innan du blir en ny avdankad och utvattnad Parfalk.

  12. jag är stolt över att vara ondskefull!

  13. Det är egentligen ett teorem som är omöjligt. För att över huvud taget påstå att alla är lika mycket värda måste vi komma överens om vad vi lägger i begreppet ”en människas värde”. Eftersom det är omöjligt att objektivt beräkna faller det ju på sin orimlighet att alla människor skulle vara lika värda. Fin tanke – men inte mer än så.

  14. T:D, nu får du tagga ner, min blogg är inte ett forum för dig.Har du ett meddelande att framföra så får du skaffa en egen blogg.Mer vrålande propagande från dig är inte längre välkommet hos mig.