Hjärnan är bra konstig

Som jag noterade i ett annat inlägg så är mina beröringspunkter med andra bloggare betydligt färre och spetsigare(smalare) än med folk jag möter på riktigt.

Detta borde ju betyda att bloggare påverkar oss betydligt mindre än ”riktiga” människor, men ändå upplever jag att så inte är fallet.

Jag känner att jag kan bli riktigt förtjust och även förbannad på andra bloggare.

Jag undrar om det är som med optiska illusioner där ögat ser en hel linje även om det fattas bitar.

Tror nämligen att vår hjärna fyller ut tomrummen mellan beröringspunkterna samt breddar dessa, vilket får till följd att vi bygger upp en bild/illusion över hur en annan människa är enbart genom det skrivna och den personligt vinklade texten.

Sa jag förresten att jag är alldeles fantastik, extremt empatisk och oerhört snygg?, tro mig 😉

opt2.jpg

 opt1.jpg

 

10 responses to “Hjärnan är bra konstig

  1. Jaha så var det med den saken. ha en bra dag.

  2. Bra skrivet,men det är bra att vi har en hjärna att tänka med.Tummen upp.

  3. Vi ser det vi vill se och vi hör det vi vill höra. Så tror jag. Det har hänt mig flera ggr att jag gjort mig en bild av en bloggare som snabbt har raserats av en kommentar eller ett inlägg. Å andra sidan har jag varit med om det motsatta också. Jag hoppas att jag inte förvirrat någon allt för mycket:-)

  4. Hi hi, nej det är ingen fara med dig och hur du kommenterar. Du har redan en plats som är svår att rucka på:-).

  5. Nej, det vill jag verkligen inte göra. Jag har det eländigt nog i min röra här hemma ändå:-)

Kommentera

