Usch!!!, vad det är jobbigt med hemlösa som ligger i vägen i julträngseln

Ja, ja , jag vet att det var ett grovt rubrikfrieri, men ändamålet helgar medlen i detta fall.

Egentligen så vill jag belysa problemet med hemlösa som ofta lyfts upp under just juletider.

Visst är det som kallast nu, men borde vi inte tänka på dem hela året?

Varför skall det vara så svårt att skaffa något slags boende som inte ställer för svåra krav på våra medmänniskor.

Själv så köper jag alltid ”Situation Stockholm” av ”Carlos” så fort jag ser honom.

Jag brukar säga till honom  ”här har du en hundring Carlos, ta en öl eller fika för överskottet”, nu vet jag ju att han går på antabus sedan en tid, så nu nämner jag bara fikat.

Visst gör jag det oerhört enkelt för mig, men tänk om alla kunde känna ansvar för(adoptera)  en specifik hemlös människa. Stanna upp ta ett samtal och bli personlig, se personen och om du kan skänk en slant eller en måltid utan krav.

Eller ännu bättre, hjälp en person i din närhet innan de blir hemlösa.

God jul!!!

 

6 responses to “Usch!!!, vad det är jobbigt med hemlösa som ligger i vägen i julträngseln

  1. himlen är trasig

    Jag gillar publikfriande rubriker, sådana gör mig glad!

    • Aha, en rimmande bloggare som gör dig gladkanske dags att vända bladinte var bitterej heller ägna sig åt twitterbara äta choklad 😉

  2. Tumme!! Visst är det så att vi skall SE också under resten av året också inte bara i juletid. Jag är stammis hos försäljaren av Faktum Göteborg på centralstationen. Han är alltid glad och vänlig. Vi slänger några ord med varandra innan jag ilar vidare till tåget. Och ja, vi skall se innan det går illa. Det kan vi om vi bara ser annat än oss själva.Kram min käre cybervän

    • Varför är jag inte förvånad att även du är stammis.Med tanke på hur SJ sköter dina transporter, så kanske du kan få dem att hjälpa din stammis ;)Bamsekram tillbaka min käraCybervän.

  3. himlen är trasig

    Jag blir glad av de flesta tokar. Vad fan skulle jag annars skriva om?

Kommentera

