Vad skulle du göra om du hittade 20000kr

Det hände min älskade ”N” idag.

Hon såg ett kuvert på golvet lite dolt under en hylla på en affär.

Det var ett stängt(ej igenklistrat) kuvert.

Vad skulle du ha gjort?

1) Tagit pengarna och stuckit?

2) Gått till polisen med pengarna?

3) Lämnat in kuveret med pengarna i kassan?

4) Lämnat hälften till FGGGMF 😉 

Jag lutar åt nr 1 personligen, är tydligen en girig och dålig människa 😉

 

Vad gorde ”N” då, jo hon lämnade in pengarna i kassan, fast hon är en person som verkligen verkligen hade behövt pengarna.

Så dagens hjälte(i mitt liv) är ”N”.

EDIT:  Snacka om att jag har utmärkt smak, när det gäller att välja fästmö 😉

Fortsättning följer…

72 responses to “Vad skulle du göra om du hittade 20000kr

  1. Ska jag vara ärlig, var min första tanke att ge till någon behövande. Jag hoppas att jag hade gjort det, för jag tror inte att någon kommer och frågar efter sitt kuvert… Eller så skulle jag lämnat pengarna till Polisen. Och jag håller med, hon är en hjältinna.Allt gott till dej!

  2. Lätt att jag hade tagit dom 😛

  3. Det är naturligtvis frestande att ta dom. Jag skulle oxå bli frestad. Men någon människa kan ju ha tappat dom… någon som nu är i en mycket brydsam situation.Eller så är det svarta pengar…Risken med att lämna dom i kassan är ju att de ändå hamnar i nåns ficka. Hos polisen blir de registrerade, man kan få kvitto. Frågar ingen efter pengarna får upphittaren dom…

    • Du beskriver nog ”N”:s känslor ganska bra.Tycker också att det är bättre att lämna dem till polisen om man nu envisas med att lämna tillbaka dem.Fortsättning följer…

  4. Hmm…..Jag skulle inte ta dem själv i alla fall. Har flera gånger varit med om liknande situationer och då varje gång sett till att pengarna kommer tillbaka till den som skall ha dem. Heder åt Din fästmö!

  5. Jag hade nog lämnat dem till polisen…delvis av egoistiska skäl är jag rädd.

    • Du får gärna förklara lite mer.Jag förstår inte vad du menar med att lämna tillbaka dem av egoistiska skäl.Menar du ditt eget samvete?

  6. Dagens hjältinna är verkligen din ”N”!! Ge henne en stoooor bukett tulpaner och en stooor chokladkaka och en stooooor varm kram!!! DET är hon värd!Jag hade nog tagit pengarna….och fått jättedåligt samvete (jävla samvete!) och därför gått till polisen med dom…sen…efter några timmars bråkande med Samvetet….:)

  7. Lämnat dem till polisen. Och ringt till butiken för att låta dem veta att pengar har hittats och finns hos Farbror Lisen. Så att de kan skicka Tapparen till rätt ställe om/när h*n kommer och frågar efter dem.Jag hade inte känt mig bekväm att lämna så stora pengar i tassarna på en kassörska, inte för att jag tror att de är ohederligare än annat folk. Det är bara så himla mycket pengar att det är en stor frestelse.(Och sen skulle jag be till Gud att det var en knarklangare som tappat dem och inte vågade hämta ut dem så jag fick dem hahaha!)

    • Du är lika klok som vanligt.Tror att ”N” blev lite stressad (det hade jag blivit).Det där med nkarklangare slog ”N” lite senare.

  8. Jag har hittat en postväxel med underskrifter. Det skulle bara varit för mig att underteckna den. Den var på 65000. Jag lämnade in den och fick 10% i hittelön och jag gick därifrån med ett rent samvete

    • En postväxel är väl spårbar?Sedlar är ganska ospårbara.Det där med 10% i hittelön är det någon lag på det eller är det bara god sed?

  9. Jag hade gått till polisen och lämnat pengarna..Men upplyst dom i affären om detta i fall någon skulle komma och fråga efter pengarna…*kramen*

    • Läste du Islandsmammans svar ;)Det är absolut den bästa lösningen om man nu envisas med att lämna in pengarna.Kram

  10. @FGGGMF Ja en postväxel är spårbar men det betydde inget för mig i alla fall, för istället för att vara en tjuv så tjänade jag 6500 kr, och de pengarna var postväxelns ägare som gav mig. Det lönar sig att vara ärlig.

    • I ditt fall hade det ju lönat sig ännu mer att vara oärlig ;)Hoppas att ”N får någon hittelön till slut, hon behöver verkligen det.Inressant att du använder ordet tjuv, pengarna är aldrig stulna i min lilla juridiska värld.Däremot så skulle jag kanske kunna sträcka mig till att använda uttrycket ”ytterst ohederlig” 😉

  11. Jag är rätt säker på att det är 10 % i hittelön.Jag hade lämnat dem till Polisen.Jag hoppas att du vore förvånad om jag svarat annorlunda.Hemikram

  12. Jag hade givit dig hälften. 🙂

  13. Herr och/eller Fru S

    Har hittat en plånbok innehållandes just den summan…jag kollade körkort och letade upp adressen och ringde upp personen ifråga och lämnade tillbaka pengarna. Fick 5000 i hittelön. Dock så är min ekonomi lite mer ansträngd nu så vet inte hur jag skulle gjort nu. Förhoppningsvis så hade jag lämnat det till polisen, men säker skall man aldrig vara.

    • Strålande utdelning med 25% i hittelön.Har samvetet något att göra med den egna ekonomiska situationen att göra?

  14. Herr och/eller Fru S

    Nej samvetet borde inte ha något med den egna ekonomiska situationen att göra, men verkligheten har det. Men vet som sagt inte hur jag skulle agera, hoppas att jag hade lämnat in pengarna, men nu har jag ju inte ställts inför det valet så kan ärligt talat inte svara på det. Dock så brukar mitt samvete styra mig oavsett om det kostar mig, ibland en kostnad som nog är lite väl hög, men är man en principfast person så är man. //Herr S

    • Jag inbillar mig att den första reaktionen är chock.Den andra är kaos, vad skall jag göra nu?Önskar att jag vore lika principfast som du, undrar vad det beror på för min egen del?Kanske för att jag är den enda människan på denna blogg som är totalärlig 😉

  15. Herr och/eller Fru S

    Lite snabb huvudräkning gör att jag inser att min senaste princip kostade mig i runda slängar 870 000….kanske dags att ompröva en del principer.

    • För mig är ”principer” något man brukar skylla på, när man inte kan motivera varför man gör eller tycker något ;)Fast får jag ta del av de pengar du släpper från dig så får du gärna vara principfast.

  16. Då får jag säga att du borde vara förvånad om jag gjort annorlunda IRL =0)Hemikram

    • Det hade jag nog.Ville bara påpeka att det är skillnad med vad vi säger och vad vi verkligen skulle göra för många personer.Inte för mig eller dig kanske, jag erkänner ju att jag är girig 😉

  17. Själv skänkte jag bort 400 000 kr år 2004… PÅ RIKTIGT!

    • Strålande!!!Hoppas bara att du inte menar skatt och annat diverse tvång, utan att du av egen fri vilja avvarade pengarna.För räknar vi in skatter m.m, så hamnar jag över miljonen 😉

  18. Herr och/eller Fru S

    Ja en princip brukar ju vara något man använder sig av när man inte har något bra svar på varför man inte vill göra något, eller när man gör något som man inte kan försvara. Om vi döper om det till moraliskt värdering i stället så kanske det stämmer bättre in i det fallet jag förlorade lite pengar. Vem vet du kanske fick ta del av dom pengarna, det fanns ju mer pengar att fördela när jag inte var en person att dela dom med 🙂 Men vissa värderingar betyder mer för mig än pengar, i en del fall så är jag beredd att offra relationer som betyder mycket för mig osv. Frågan är ju bara om jag har rätt eller fel, vore ju tragiskt att upptäcka att man gjort fel, att man skulle frångått det man tycker är rätt och därmed klarat sig undan lättare och levt ett bättre liv. Men i det fallet jag förlorade runt 870 000 så hade jag verkligen klart för mig vad konsekvenserna skulle bli och varför jag var beredd att göra det. Idag är det inte säkert att jag gjort samma val, troligen men min ekonimiska verklighet så lite annorlunda ut nu och därmed hade andra personer påverkats på ett annat sätt än vad dom gjorde då. Jag har helt enkelt mer att förlora nu än vad jag hade då, är som sagt lätt att ha hög moral när det inte kostar något. //Herr S

    • ”Moraliskt värdering” lite bättre, men fortfarande godtyckligt ;)Visst är det relativt enkelt att avvara pengar om man har gott om dem.Funderar lite på mig själv(självinsikt är jobbigt;), rik och girig kanske hänger ihop 😉

  19. Jag är så tråkig att jag skulle gå till polisen, alla andra alternativ skulle göra mig sömnlös. Som man brukar säga, -Ett rent samvete är den bästa huvudkudden.

  20. Herr och/eller Fru S

    Ja nu var det ju inte pengar som jag utan vidare kunde varit utan, hela historien ledde ju till att jag dessutom var utan inkomst i nästan två år. Men visst det är lättare att avvara pengar om man har dom och klarar sig ändå. Å andra sidan så ses jag säkert som väldigt egoistisk i andra fall, där min moral inte alls stämmer överrens med den stora massans åsikter. Så det är rätt så menlöst att bli bedömd av andra, det intressant är ju vad man själv tycker inte vad andra tycker. Jag tycker att N borde tagit pengarna, det hade löst en del problem, sen att jag kanske inte gjort det själv, eller gjort det har ju ingen betydelse för hur N känner inför saken. Ser inget fel i girighet, snarare tvärtom, för mig är det inte normalt att inte vilja ha mer än det man redan har. Sen är det ju en fråga om vad man vill ha mer av, men det är en helt annan diskussion. Fortsätt att vara girig och kryssa vidare…verkar vara ett vinnande koncept för dig. :-)//Herr S

    • Även jag har ett stort samvete, skillnaden är nog att jag kan hantera det ;)Är egentligen inte stolt över mitt eventuella val, men jag är stolt över att jag är ärlig 😉

  21. Nej på riktigt… inga skatter och sådant utan ett värde av 400 000 som jag hade kunnat få om jag hade en annan moral än den jag har, som jag avstod ifrån…Vilken dumskalle jag är va? *LER*

  22. Herr och/eller Fru S

    Fast du har ju redan visat att du gör val som kanske missgynnar dig, mer eller mindre genomtänkt agerande, men dock ett agerande grundag på vad du tycker är rätt och fel….Sen fanns det kanske bättre politiker att rädda om du frågar mig, men det är kanske till att driva frågan om rätt eller fel lite för långt.//Herr S

    • Just vid det tillfället så hade jag ju ingen aning om vem han var.Handlandet just då hade ju ingenting med personen att göra, bara att i min hederskodex(från 70-talet) så gör man inte så.Kan inte heller se att det missgynnade mig på något sätt, däremot så hade det kunnat gå väldigt illa (för GM ;).Du menar att jag skulle ha varit på Sveavägen för 25 år sedan 😉

  23. Herr och/eller Fru S

    Nej det missgynnade inte dig, men risken fanns ju där, trots det agerade du. Att det inte handlade om en person gör det ju än tydligare att det handlar om en värdering och inget annat, att så gör man inte enligt dig…vi lärde oss en massa dumma saker förr i tiden. :-)En eventuell räddning på Sveavägen hade kanske skapat hemska scenarion så det var nog tur att du inte var där också 😉

  24. Är du säker på att du kan göra de tjänster som jag antar var ”varan” jag ansåg vara värd att avstå en sådan summa för?Annars kommer jag INTE ringa =0)

  25. Snyggt av ”N”, men jag hade inte lämnat dem i kassan, polisen hade varit mitt val….sen tror jag ingen kan svara att man haft så hög moral till 100%, beror nog på både summan och hur man suttit till ekonomiskt själv vid tillfället. ;-)Hittade en väska för många år sedan med en större summa pengar och narkotika…väskan och narkotikan nådde diskret och anonymt polisen, men pengarna försvann någonstans på vägen! ;-)…all heder till ”N”!;-)

  26. Då jag är starkt i behov av pengar hade jag övervägt numro 1Men mitt samvete hade nog skrikigt sig hes o protesterat!Lite svårt att lämna in till kassan, menar…när man väl upptäckt att man tappat pengarna. Minns man då var?Polisen är nog det sista alternativet att kolla med om de fått in ett kuvert med pengar. All heder åt N och hälsa henne så gott fr mig!

    • Tänkte lite på dig när jag skrev inlägget.Är det någon som borde ta pengarna så är det du.Samvete måste vara något dumt påhitt för att hålla oss på mattan ;)Instämmer, all heder åt ”N”.

  27. hade det varit en plånbok hade jag lämnat in denmen går man omkring med ett oigenklistrat kuvert med 20000 kronor i och sedan tappar det så är man bra dumjag hade tagit pengarna

  28. Man går inte omkring med 20 lax i kuvert. Hade gett de till Stadsmissionen.

    • Stadsmissionen är en bra ide.Funderar lite på om man kunde ha delat ut dem till uteliggarna, för då får man direkt en positiv feedback.

  29. Annars tycker jag att hittelön är det bästa motivationen.

  30. Hmmm… Svår fråga… Beror på hur läget hade varit för mig.. Men lämnat dom i kassan hade jag inte gjort, då hade jag lika gärna kunnat ta dom själv. Annars hade jag lämnat dom till polisen… Hade dom legat i en plånbok hade jag själv sett till att dom hamnade rätt. Men när det just ligger i ett opersonligt kuvert… Då kan ju ingen egentligen bevisa att det tillhör just dom??

  31. Rent principiellt hade jag nog lämnat kuvertet till polisen, jag är en hederlig människa, rent principiellt alltså.I praktiken kanske jag hade ruckat på mina principer och stoppat alla sedlarna i behån och försvunnit därifrån kvickt.En plånbok med pengar i skulle jag (och har gjort) lämnat hos polisen.

    • Jag gillar din förklaring ;)”hederlig människa, rent principiellt alltså””ruckat på mina principer” ;)Skulle pengarna vara kvar i plånboken? 😉

  32. Du tänkte på mig när du skrev inlägget?Ja, jag om ngn skulle VERKLIGEN behövt de pengarna o ja ..jag skulle nog ta ett oigenklistrat kuvert med 20000kr o lagt dem på kidsen o kanske även mig.

  33. Jag hade varit ego och lämnat dem till polisen för att inte få dåligt samvete. Men sedan hade jag förbannat mig själv och ångrat mig 100 gånger om.

  34. Hände min sambo och mig också en gång. Vi var på en mack och tankade och han hittade en sådan där företagsväska med mkt pengar i( 30.000 typ). Barnen var också med. Vi lämnade faktiskt in den till polisen, en dag senare hörde personerna av sig och tackade så mkt och gav oss en ganska saftig hittelön. Kändes bra att göra, kändes även bra när ungarna var med.

  35. Vad fint gjort av henne!, jag hade gjort samma sak!, för annars skulle jag tro att något skulle hända mig mm… Jag är nog för ärlig för att behålla dom!BS:Fy dig!!!!!!! Du är ju hemsk:D…Är bröllopet inställt när du fick reda på min riktiga ålder??=)kramizar

  36. Nja… bytet var två barn och fem års äktenskap… =0)

Kommentera

