Bankomaten ljög och avslutade mitt avtal

Igår kom jag på att jag måste klippa håret innan jag åker till Mallis nästa vecka.

Kliver in hos frisörskan samtidigt som jag undrar om jag har tillräckligt med kontanter på mig.

Det brukar kosta 180kr och ta ca 6- 8 minuter, bra timpenning det 😉

Kollar i plånboken och hittar en hundring och en femtiolapp, kollar i byxfickorna och hittar två tior och 2 femmor.

Totalt 180kr vilken flax tänkte jag.

10 minuter senare var det klippt 😉

Åker till ett köpcenter för att handla lite och hämta ut pengar från bankomaten(jag har ju 0 kr).

Bankomatjävel

Går fram till en bankomat som jag aldrig besökt förut och begär ett uttag på 2000kr och anger pinkod, allting verkar ok tills bankomaten börjar rassla med kortet och hävdar att den inte kan mata ut kortet.

Ge mig pengarna då din bankomatjävel, nähä inga pengar heller.

Glöm att handla något, vill inte använda företagskortet privat.

Åker hem och ringer upp banken för att spärra mitt kort, jag säger att bankomaten hävdade att den inte kunde lämna tillbaka kortet samtidigt hävdar jag att den ljög för mig (återkommer till detta senare).

Snacka om att jag blir förvånad när de säger att bankomaten redan har spärrat kortet, duktig bankomat!!!

Jag blir kopplad till kundtjänst för att beställa ett nytt kort, där visar det sig att bankomatjäveln inte bara har spärrat kortet den har också avlutat mitt avtal med banken???

För att få ett nytt avtal så måste jag säga ”JA” ca 14 ggr på telefon, mutter mutter.

Jag frågar om kortet hinner komma innan jag åker och får svaret troligen men däremot hinner jag nog inte få pinkoden, mutter mutter.

Så nu får jag ett nytt kort med ny pinkod, jag som älskade min gamla pinkod (6666, nä skojar bara ;), dessutom hade jag lärt mig kortnummret utantill (jag handlar nog för mycket ;).

Ringde och beklagade mig hos ”N” som sa att det är lugnt, jag har precis hämtat ut 3000kr åt dig för att du köpte euro åt mig.

 När jag har lugnat ner mig, så slår en sak mig.

Jag hade precis fått det spärrade kortet(de gamla hade gått ut) och jag hade på två dagar handlat en mobiltelefon, köpt euro för 6000kr, handlat lite appar via nätet till mobilen (även ångrat mig angående en app) .

Att köpa euro gör jag kanske 3 ggr per år men att köpa mobil samt mobilappar på mitt privata kort har aldrig hänt förut.

Jag har ju jobbat med IT på flera av de stora affärsbankerna bl.a. med Länsförsäkringar Bank som ägde den aktuella bankomaten, i ett fall hjälpte jag till med ett s.k. ”fraud system” som skall tolka olika köpmönster och andra beteenden för att avgöra om det är korrekt eller om det är ett bedrägeriförsök.

Självklart är det ett snålt inställt bedrägerisystem som har slagit larm och spärrat mitt kort, eftersom jag har brutit mitt köpmönster.

Fast det är ju bättre att det slår till en gång för mycket än för lite 😉

13 responses to “Bankomaten ljög och avslutade mitt avtal

  1. Det är säkert en konspiration för att hindra människor från att ta ut kontanter.

  2. Herr och/eller Fru S

    Med andra ord så är det ditt eget fel..du har handlat fel och du har skapat ett program som inte gillar dig. //Herr S

    • Precis, storebror ser dig och jag är storebror!!!Vad heter du i efternamn ;)Tänkte rycka ett betalkort från dig också och ge allt till frälsis 😉

  3. Ha pengarna i madrassen i stället. I kontanter 😉 Då blir det visserligen ingen ränta på pengarna, men å andra sidan slipper man bankens alla avgifter.Kao

    • Jag har faktiskt stoppat in alla mina privata pengar i ett ”kreditmarknadsinstitut” som heter Svea Direkt och sköts av Svea ekonomi.Gudskelov har de ingen rätt att skapa pengar(som bankerna har), men ändå så gäller bankgarantin på belopp upp till 500kkr.Inga avgifter och en nästan godkänd ränta.Dessutom så sponsrar de AIK ;)Nu får jag sluta med min reklam, man kan ju tro att jag är anställd, vilket inte är fallet 😉

  4. …haha…så du är medskyldigt till dessa små gränser som markerar för programmet att ett ”fraud system” kan vara i vardande…flinar och skriver, ja men skyll dig själv liksom! 😉

  5. I Puskallavik har vi löst det hela med att bankdirektören personligen sitter innanför bankomaten och avgör om han känner personen därute eller ej. Han tittar också i liggaren om personen har några tillgångar att fordra och avgör sedan hur mycket som han vill skicka ut genom bankomaten. Det har hittills fungerat utmärkt!

    • Snubben på Länsförsäkringar måste ju ha varit ny om han inte kände igen mig från ”most wanted”, även om det var en ny bankomat för mig 😉

  6. Så går det när man beter sig skumt. 🙂

  7. Ta ut dina pengar i kontanter….sen så tar du första bästa plan upp till kära moi och lämnar över ett stort fett brunt kuvert o säger GOD JUL KÄRA YRIS!Så, då var det problemet löst ;-DKramar

Kommentera

