Ormskräck och ormar vid badplatser

När vi (Jag N nr 1, 3,4 och 5) var i *Arboga förra veckan så började N plötsligt att prata om ormskräck
och att hon egentligen inte vill bada i okända sjöar, visst har jag set ormar simma omkring ibland, men alltid på avstånd.

Så jag var nog mer än lite retsam över hennes ormskräck, min kompis hade en kramgo boa på över 2 meter.
Kompisen tog ut boan för att lufta den på gräsmattan, gissa om han mammorna i området ogillade det.

Nåja en eller två dagar efter det,så åker vi och badar i Norra Högsjön 7 km väster om Arboga.

N sitter på bryggan och plaskar lite med fötterna, medans jag plaskar omkring som vanligt strax intill.

Plötsligt skricker hon till och tar upp fötterna, först så ler jag lite åt hennes beteende men sen så tittar jag mig omkring.

Vad får jag se, jo en orm som simmar ett varv runt mig och sedan sicksackar mellan alla badare som inte uptäcker henne.

N kommer ihåg att den hade ett litet huvud och var gul på på huvudet.
Väl tillbaka i stugan läser jag på lite om svenska ormar, det finns 3 st.

1) Huggormar
2) Snokar (bland annat vattensnoken)
3) Hasselsnoken (som lustigt nog kan  äta huggormar)

Huggormen är visserligen giftig, men endast farlig för personer med allvarlig allergi m(t.ex problem med bi stick).
Snokar har visserligen ett gift i sin saliv, men det är sällan eller aldrig ett hot mot människor, dels för att de knappast kan bita igenom människohud.
Jag läser också att vattensnokar brukar ha två olika gula/vita prickar i nacken, vilket innebär att det troligen var en vattensnok.

Jag läser att huggormar är lite klumpiga i vatten och gärna simmar på ytan medans snokar gärna är under med endast huvudet ovanför(som ett periskop), tyvärr så var den ormen som omringade mig mer simmandes på ytan.

Så just nu står det 1 – 1 i kampen mellan huggorm och vattensnok.

Dessutom så fick jag först höra att ormar som simmar i vatten inte kan hugga, tyvärr så fick jag lite senare reda på att huggormar inte har några som helst problem att hugga i vattnet om de känner sig hotade.

Vet inte hur det ligger till med snokar.

  

Ni får säga vad ni vill om ormar, men visst är de vackra 😉

– Jaha, är du grabbben som brukar gå under namnet snoken?

– Nej

– Åja, försök inte slingra dig 😉

12 responses to “Ormskräck och ormar vid badplatser

  1. Jag är inte rädd för ormar men jag känner ändå igen den där rädslan för dem i vatten, hua!

  2. Jag gillar ormar och alla i Sverige är faktiskt fridlysta! Detsamma gäller för alla våra ödlor och groddjur.
    Har man en huggorm på sin tomt får man flytta den, men absolut inte döda den!
    ”Åtgärder vid huggormsbett
    Ta det lugnt! Ingen panik. Ta det lugnt!
    * Den ormbitne bör vila och den bitna kroppsdelen hållas så stilla som möjligt, gärna i högläge.
    * Bettstället lämnas helt ifred. Man får inte suga, skära, eller klämma. Använd inget avsnörande förband.
    * Kontakta alltid sjukhus eller vårdcentral om du har blivit biten av en orm.

    Särskilt allvarligt är det
    * Vid bett på bålen, halsen eller huvudet
    * Då ett barn, en gravid kvinna eller en äldre person blivit biten

    Giftinformationscentralen informerar och ger råd om förgiftningar. Den nås dygnet runt på tel. 08-33 12 31 eller via 112.” Källa

    Vanligaste simmande orm i Sverige är snoken. ”Vattensnok” finns inte. Jag vet inte var du fick uppgiften ifrån. Huggorm ses bara ytterst sällan och i nödfall simmande. Snoken däremot är ganska förtjust i vatten.

    En kolsvart orm kan vara en huggorm, lika väl som en snok. Alla snokar har såldes inte de gula eller vita fläckarna vid ”öronen” och alla huggormar har inte heller sicksackmönstret. Hur vet man då vad det är? Jo, huggormens huvud är bredare och man ser precis var dess hals börjar. På samma sätt ser man precis var huggormens svans börjar genom att det är en kraftigt avtagande tjocklek där bålen slutar och svansen tar vid.
    Vågar man var mera närgången kan man se att snokens pupill är rund och huggormens ser ut som kattens pupill.

    Är man fortfarande osäker rekommenderas att sträcka fram ett finger. Om ormen hugger kan det tyda på huggorm 😉 och svullnar fingret upp, blir rött, värker, uppvisar två små sår och gör skitont, då ÄR det en huggorm! 😀

    Ingen nu levande människa har dött av huggormsbett! Det kan ju vara en tröst att veta! 🙂

    Hasselsnoken har dubbla streck på ryggen. Ungefär som vägmarkeringar utan mittlinje. Den är sällsynt, antagligen för att den inte har så gott om ormar att äta 🙂 .

    Om en orm luktar pyton är det fråga om vanlig snok.

    /Skvitt

  3. Pingback: Snart vaknar ormarna | eaqhan

  4. Läskigt! Jag har inte ormfobi men just i vatten som sagt…eftersom de är så snabba där och man själv så långsam.

  5. Min Farfar i Svedala hade snok i trädgården nästan tam, stor tjock & fet… ( inte konstigt den brukade äta upp Farmors kycklingar…… Ormen brukade komma fram när farfar satte sig där ute med sin tidning…

Kommentera

