Är man rasist om man?

1) Hävdar att en annan person beter sig som en apa efter att denne har hoppat omkring, klättrat över stolar och spottat på andra???

2) Om personen som påstås ha betett sig som en apa är nysvensk och  personen som hävdar det är svensk, blir det värre då?

3) Om man hävdar att  en person ur samma etniska grupp betett sig som en apa. är man rasist då?

4) Om ni tycker att det är skillnad på punkt 2 och punkt 3, är det inte ni som är rasister då?

Visst kan det finnas dolda referenser mellan apor och folk från sydligare nejder(läs n****r), men det behöver inte ha det(Irak, Turkiet, Iran, Syrien och Libanon ligger inte i Afrika).

 Vem är det som har tolkningsföreträde, den som säger det eller den som får höra det?

Personligen tycker jag att det är helt ok att hävda att någon betett sig som apa om denne har betett som en apa.

Hur svårt kan det vara att förstå svenska i Sverige???

Till slut, om det är en skåning som hävdat det så är det ju självfallet helt förkastligt 😉

13 responses to “Är man rasist om man?

  1. Jag funderar på om man är rasist om man säger till en apa att den beter sig som en apa.

    Ibland kan jag bli sur om någon säger att jag beter mig som en svensk, det måste ju på något sätt vara fel att reagera så. Jag skulle inte bli sur om man hade sagt en ryss. Nu vet jag varken in eller ut……?

    Fast om man säger till en syrier att han beter sig som en skåning då är det värsta sortens rasism.

  2. Typiskt svenskt att tycka det är negativt att bete sig som en svensk.

    Nu skall vi vara försiktiga med våra reservdanskar 😉

  3. BS De har kanske inte godkänt vanvård direkt , men indirekt har det gjort det. När man sätter pris på varje minut i vården tar man bort den tid som inte värderas för nåt, t ex tid att ägna sig åt och prata med vårdtagarna, göra det lilla extra som har stor betydelse för välmåendet. Sådan tid betyder oerhört mycket för dom som vårdas, det handlar om att de får påfyllt både omtanke, en välbehövlig kram, att någon lyssnar osv, sånt som betyder mycket för oss sociala individer.

    Ha det gott !

    • Indirekt kan man beskylla vem som helst.
      Problemet med att låta kommunen/landstinget sköta äldrevården var ju att man var ineffektiv och dyr.
      Problemet med privata företag är att man är effektiva och sparar in alldeles för mycket för att aktieägarna skall tjäna pengar.

      Man borde på något vis kunna kombinera effektivitet utan att göra avkall på social kvalitetstid.

      Det är kravställarna som man borde ställa upp mot väggen.

      Hur svårt kan det vara 😉

  4. a = jo
    b = nej

    På 1 svarar jag b, på 2 svarar jag att de givna förutsättningarna är irrelevanta för frågan/svaret, på 3 svarar jag b och på 4 svarar jag a!

    Helt bortsett från den rubricerade frågeställningen har jag en egen fråga: skulle du kunna hjälpa mig med något sånt däringa rss-flöde till fd ab-bloggare? Finns det instruktion på hur man gör i något inlägg någonstans?

  5. Som tillägg bör nämnas att jag tittat på din länk högst upp till höger här bredvid, men blir absolut inte klokare av den märkliga sida som dyker upp… (http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?_id=2f659ffe9937f4a6dadda5af10701a27&_render=rss)

  6. Och snabb i vändningarna som jag är, så skriver jag min vana trogen innan jag ser mig omkring/tänker efter… nu har jag därför hittat din flik med namnet rss-manual också och via den vidare till hemimamma.

    Jag hoppas kunna lösa det jag tänkte lösa när jag inte är lika slut i huvudet som just nu. Måste pausa en stund, ta en migräntablett och göra något annat…

    Over and out for now. 😉

  7. Den där länken, som du frågar om den funkar. Jag vet faktiskt inte om den funkar, för jag vet inte hur det ska se ut. Som det ser ut när jag går in på den, så förstår jag inte vad jag ska göra med den…

    http://5soner1man.wordpress.com/2011/11/18/sa-har-ser-lanken-ut-fgggmf/

  8. Aha, I think I’ve got it.

Kommentera

