Nya tider nya talessätt

Förr i tiden sa man ”Se Rom och sedan dö”.

Nuförtiden är det ”Se Thailand sedan dö”, som gäller.

http://www.aftonbladet.se/resa/article14438097.ab

11 responses to “Nya tider nya talessätt

  1. Ja, och för varje dag som går så ökar just risken för att sprickan som orsakade 2004 år Tsunami som bara small halva då, ska smälla igen och det blir just det sista man gör.

    Jag kommer aldrig våga att åka dit med den kunskap jag har om vad som hände egentligen och varför och vad forskningen säger idag ska hända igen, när som helst.

    Hemikram

  2. Det är nästan fler svenskar där än i Sverige numera. Kommer inte åka dit mer. Sen 1996 har jag varit där 7 ggr. Det finnns andra delar av världen att upptäcka. Nu återgår jag dit jag började mitt resande – Europa.

    Ha en god natt
    Kao

  3. …Jag hade just skaffat nya lösenord till mina mail, samt startat ett tredje konto. Nu kommer jag inte in på nåt av dem. Nån fortsätter skämta mej aprilo. Undrar vem och varför. Vet ej mitt eget IP-nr, men i morgon ska jag tala med polisen igen. De ska få fixa fram det. Sen ska jag ta reda på vem som vill mej illa. Har polisanmält dataintrånget.

    För vad gör man annars?

  4. Nu har jag mitt IP-nummeer. Hur ska jag göra nu för att avslöja svinet som hackat mej? Vad var det för länk för att söka upp personen? Hur gör man? Har en polisanmälan hemma om dataintrång och har snackat med com.hem och polisen. Jag begår inget brott om jag tar reda på vem som gjort detta krångel.

    Kan du hjälpa mej är du guld värd (det är du ändå).

    Kao

    Ciao
    Kao

    • Jag antar att du har uteslutit egna fel, t.ex. ”Caps Lock” aktiverat.

      Tyvärr så har du ingen nytta av ditt eget IP nummer, det är den eventuelle hackarens IP nummer du vill ha.

      Först så kollar du ip nummret med t.ex. http://www.whois.sc

      Får du tag i ett nummer som visar sig tillhöra en bredbandsleverantör så måste du kontakta igen polisen för att få reda på vem det är.

      Hela situationen låter absurd, hur skulle någon få reda på att du har bytt mailkonto och dessutom få tag i lösenordet.
      För det krävs det nästan en militär underrättelsetjäns, om inte någon har installerat en ”key logger” http://en.wikipedia.org/wiki/Keystroke_logging fysisk eller en trojan (dolt program)
      Du får ursäkta mig, det låter mer som om du har gjort något fel.

      Bara för att jag inte är paranoid, så betyder det inte att jag inte är förföljd 😉

      • Que?? Men nu har jag mitt IP-nummer och ska kolla med polisen. Deras experter måste kunna fixa fram vem den skyldige är. Nej, jag har inte bytt mailkonton, bara lösenorden..
        Tacksam är jag för dina länkar och din hjälp.

        Ciao’
        Kao

        • Ditt IP nummer kunde du ha fått av mig, det syns vid varje kommentar.
          Annars så hittar man det här http://www.whatismyip.com

          Problemet är att få tag i den ansvariges IP nummer.

          Tror tyvärr att polisen lägger ner ärendet med ”Brott kan ej styrkas”, de har varken resurser eller kunskap för att fixa det.

          • Var det så enkelt:-)? Men varför skulle polisen inte kunna hitta den skyldige? De har ju egna experter, som jag alldeles strax ska ringa (igen).

            Att brott ej kan styrkas är bullshit! Har suttit i 2 dar för att fixa så min dator funkar någorlunda. Nu får jag väl höra vad experten har att säga.

            Tack för din hjälp.

            Ciao’
            Kao

  5. “Brott kan ej styrkas”, är oftast bullshit.
    Det betyder inte att dom inte kan styrka brott, det handlar om att de inte har resurser.
    Tror tyvärr att det du har utsatts för är ganska lågprioriterat om du nu inte har en hotbild mot dig.

    Lycka till.

Kommentera

