Efter ca 30 år av

Bilkörning, så är det dags för mig att stanna upp och tänka till. Jag tänker först på de gånger jag krockat ordentligt med min bil.

Första gången hade jag haft körkort i drygt ett år, mitt fel (såg inte bilen i korsningen), mitt fel.

Sen händer ingenting på många många år.

Körkort i 27 år, pang en taxi, mitt fel.

Körkort i 27.5 år, pang, utlösta krockkuddar i rondell(jag var i rondellen), inte mitt fel.

Körkort i 28.5 år, pang lastbil kör 50 på 30 väg, jag kommer från höger och försöker bromsa med min bil på blank is, inte mitt fel.

De senaste två gångerna har reparationerna av min bil gått på över 100kkr per gång, verkstan tyckte att jag skulle se det som om jag får valuta för pengarna(inte mina pengar).

Sedan finns det några småincidenter där folk har backat in i mig och hävdat att jag inte var där när de backade ;).

En av de roligare incidenterna(om det nu kan vara roligt), var när det var kö in mot systembolagets parkering. Två bilar bakom mig tutar en lastbil så att killen bakom blir rädd och kör in i mig(inga bucklor), egentligen ville jag fråga honom om han verkligen var så törstig. 😉

Undrar hur bekväm jag har blivit bakom ratten efter alla dessa år och hur många nya regler och lagar som jag inte kan. Dessutom har jag ju säkert glömt bort några regler.

Körde nyligen från landet med nr 2 (som håller på och tar körkort), han påpekade att när man ser två hastighets angivelser (en på höger och en på vänster) så betyder det att den tillåtna max hastigheten har ändrats. Det hade jag totalt glömt bort, fast jag kom ihåg att det egentligen bara är den högra som räknas, den vänstra är bara en upplysning.

Förra veckan lärde jag mig vad ett gångfartsområde innebär samt hur skylten ser ut.

Det värsta bildårarna jag ser på vägen runt Stockholm är de s.k hanterverksbilarna (små skåpbilar) som körs av män under 25 år. Själv var jag som farligast/dummast de 2 första åren av min bilkarriär.

Hörde att 90% av alla bilister tycker sig vara bättre än medelföraren, personligen så vet jag att det har mer med dagsformen att göra.

Till slut vill jag bara säga att körkort är ingen rättighet, alla passar inte som förare. Ett körkort är snarare en skyldighet att var omtänksam mot andra bilister och trafikanter(inte jävla cyklister), tyvärr är jag inte alltid så omtänksam som jag borde vara.

Höll på att glömma, jag har aldrig åkt dit för någon fortkörning på alla dessa år, vilket retar en f.d. kollega till mig något oerhört.

Jag har väl under alla dessa år alltid legat lite över vad som är tillåtet, en vecka för 2 år sedan lyckades jag klara mig tre gånger från att åka dit i kontroller p.g.a total flyt.

Simma lugnt…

5 responses to “Efter ca 30 år av

  1. Tittar in och lämnar en varm hemikram… ♥

    Var har du tagit vägen?

  2. Har tappat sugen just nu.

    Grattis på födelsedagen 😉

    Åker till Helsingfors ikväll, bästa sättet att möta domedagen 😉

  3. Va, är det bara den ena skylten som gäller? Jag trodde man skulle summera de båda hastighetsangivelserna! Är du säker på att du har rä …
    Fan, nu small det igen. Inte mitt fel!
    🙂

    God fortsättning!
    /Skvitt

  4. Aha!
    Hur mycket kan det bli då?

    Fast jag skiter i det egentligen. Jag har varken bil eller körkort, så jag kör alltid stulet, om man säger. Böterna hamnar ju på ägaren, liksom!
    🙂

    Ja, jag kör ju med falskt ID-kort också, så allt löser sig till det bästa, om man säger.
    🙂

    Ha det bra!
    /Skvitt

Kommentera

