Thailand Del 2.

Flyger ner och möts upp av A.

Åker till ett lägenhetshotell(bokat 1 månad) som är anpassat för Japaner(från ett visst  japanskt företag), hälften av kanalerna på tv är på japanska.
Mig gör det inget, jag förstår Thai lika dåligt som Japanska.

Första helgen är vi ett gäng(A, S, P och några bekanta lokalbor) som åker ut till en paradisö som som heter Koh Samed.
Vi snorklar, dricker Chivas och mår så bra som man bara kan göra.
20151024_115713(0).jpg

Sedan tillbaka till lägenheten.
Denna gång jobbar jag remote mot min kund, fantastiskt vad smidigt internet är.
Det kallas tydligen för Digital nomad.

A bor med mig i lägenheten, hennes egna bostad beskriver hon som ”Dormatory”(ägs av arbetsgivaren och är väldigt litet), och tillåter inte gäster(tror jag).
Standarddagar följer, vakna duscha jobba äta middag duscha kramas och sova.

 

Nästa helg är det hotell i Pattaya som gäller, fint hotell där vi bor på våning 17.
På taket finns bar, restaurang, disco, evighetspool och solstolar i vattnet, där det bara är 20cm djupt.
Snacka att det känns surrealistiskt att ligga där mitt i natten och dricka drinkar, somna en stund och sedan vakna där totalt förvånad.

20151031_082650.jpg

 
På söndagen åker vi(jag och A) och hämtar upp hennes systerson U(som har haft skollov och bor hos A i veckorna), en resa på dryga 90 minuter enkel resa.
Jag får träffa hennes mamma(pappa finns inte längre), samt ett helt gäng syskon och syskonbarn.
Får även träffa hennes syster N som är gift med en Tysk R och som bor i Tyskland halva året.
Hon beklagar sig på stapplande engelska att hon inte är så bra på engelska,
vi löser det genom att jag pratar engelska och hon tyska, det fungerar hur bra som helst.
Tysken R bjuder på öl, hade inte förväntat mig något annat med mina fördomar. 😉

 
20151103_183946.jpg

U spelar på min tablett.

 

”Vanlig vecka igen”, glömde berätta att jag skjutsar och hämtar A till och från jobbet varje dag
samt att skolbussen hämtar upp U ca 75 meter från lägenheten(snacka om smidigt)..
Det gick oerhört smidigt att gå över till vänstertrafik(nåja vissa kör även högertrafik, främst motorcyklar),
det visar sig sedan att det inte var lika lätt att gå tillbaka till högetrafik(troligen för att jag är mer avslappnad när jag kör i Sverige).

Nästan vanlig vecka S flickvän P fyller år mitt i veckan, vi firar med party på biltvätten(fråga inte).
Även min flickvän(ja ni läste rätt FLICKVÄN) fyller år i samband med helgen.
Eftersom hon älskar vita rosor, så fick hon en gigantisk bukett med vita rosor och även ett vackert guldhalsband, som sig bör.
Lite kulturkrock blir det, visar det sig efteråt.
Även om hon älskar halsbandet, så finns det tydligen något motsägande att få ett halsband.
Tolkar det som om jag kanske beter mig för generöst och att hon då kan uppfattas som barflicka.
Ja, se kvinnor och då speciellt kvinnor från en totalt annorlunda kultur.
20151107_205649

Jag kan även tillägga att när A blir upprörd, så finns det ingen som förstår hennes engelska, är nog samma med min engelska.
Vi löser det genom att ligga bredvid varandra och skicka meddelanden till varandra via mobilerna.
Tror(hoppas) att vi kommer skratta åt det i framtiden.

20151110_190553

 

A vill inte vara med på bild.

 

Sista helgen blir lite tråkig då företaget som A jobbar på åker upp i bergen och har konferens.
Nåja, jag måste nog säga att både S och P tog väl hand om mig när de hade en liten fest och jag sov över i deras hus, Gamnacke och betongkeps dagen efter,
vi såg tydligen på Svensk fotbollslandskamp mitt i natten(läs kl 02:00 till 04:00) och drack öl, GT m.m.
20151114_200413.jpg

Sedan dags att åka till flygplatsen, där det var många och stora krokodiltårar från mig och A, U var bara glad och tyckte att det var spännande att vara på flygplatsen.

Åker ner igen nästa vecka, same procedure as last time.
Av de fyra enkelresor jag har åkt, så har jag fått 3 egna säten på 3 av resorna, hoppas trenden fortsätter.

Hakuna matata.

14 responses to “Thailand Del 2.

  1. Kul att du trivs och att förhållandet med ”A” är bra.
    Ja, man älskar ju Thailand och folket där. Har varit där åtskilliga gånger så jag vet ungefär vad du upplever. (Förutom det där med förhållandet, då.)

    Ha det gott!
    // Kao

    • Tack.
      Jag har varit där ytterligare en gång och åker igen om 12 dagar.
      Intressant och fascinerande land.
      En blandning av gammalt och nytt.
      Det där med förhållande kan jag rekommendera. 😉

      • Är det inte lite väl varmt och fuktigt där nu på sommaren? Jag har varit där i främst dec/jan.
        —-
        Nä, förhållande är inte längre aktuellt för mej. Det är för jobbigt :-). Men jag önskar dej all lycka i världen.
        Ciao’
        Kao

        • Det är som varmast i april(deras sommar). På något konstigt sätt får hela min kropp en fuktig hinna som håller mig sval.
          Det är väl det som är acklimatisering.
          Finns också många ställen med AC.

          • Ja, man vänjer sej ju. Men när man anländer och klivet ut från flygplatsen slår hettan emot en som en vägg…
            I vilken ort håller du till? Var det Pattaya?
            // Kao

            • Det brukar vara direkt från flygplanet till teminalen och sedan bil med AC.
              Sedan hotell med AC, så chocken brukar komma när jag lämnar hotellet på morgonen.
              Första resans första vecka var Pattaya, andra veckan var i Bangkok.
              Därefter har jag nästan uteslutande hållt till i staden Kabinburi som ligger i Prachinburi, ca 15 mil östnordöst om Bangkok.
              Även lite tid i Sa Kaeo.

              • Klart man måste åka runt lite :-).
                Bangkok är en fantastisk stad. Har du varit i tempelstaden = Wat Pra Kao? Den är verkligen värd att besöka. Kanske inte A har varit där ännu? Hon lär blir förtjust hon också.

                // Kao

                • Där har jag inte varit än.
                  Har bara tillbringat en vecka i Bangkok.
                  Jag är ju en person som får krupp bara jag besöker vimlet i Skärholmens centrum på en lördag, det yttrar sig i kallsvettningar och fysikt obehag(känns som feber).
                  Detta gäller dock inte när jag är ute för att köpa elektronik.
                  Så jag avvaktar nog ett tag.

                  • Hmmm, ja. Det är otroligt varmt i tempelstaden. Men den är definitivt värd att se. Har aldrig sett nåt liknande. Om du är morgonpigg kan du besöka ”the floating market”. Den är också sevärd.
                    // Kao

  2. Hur går det för dej? Är du kvar i Thailand och förhållandet?
    // Kao

Kommentera

