Världens vackraste språk/dialekt

Kärlekensspråk ej inräknat.

Franska?, nej.

Tyska?, nej!

Finska?, NEJ!!!

Vilket språk är då vackrast???

Jo muminspråket, eller jag menar finlandssvenska.

Ser just nu ett program som heter Strömsö på ettan, där pratar några finlandssvenska.

Det får mig att tänka på mina barndomssommrar hema hos mina morföräldrar i södra finland(Hangö, Karis och Ekenäs).

Visst blir ni lugna och avslappnade när ni hör perfekt finlanssvenska a’la Mark Levengood.

Ge mig en vecka i södra finland så börjar jag låta likadant.

I militärtjänsten så tog det en månad innan jag pratade norrländska(F21).

Trots detta så har jag inget gehör, jag kan bara härma en dialekt i samband med att jag nyss hörde den.

Min mamma hävdar att finlandssvenska egentligen är den riktiga svenskan, ja för några hundra år sedan.

Isländska är fascinerande, det kan gå tre meningar utan att man förstår något, därefter kommer två meningar som är glasklara.

Som sagt min favorit utan motsvarighet är finlandsvenska.

Det är kivvaa det.

Vilket språk/dialekt är din favorit?

 

6 svar till “Världens vackraste språk/dialekt

  1. Min Älskade talar muminsvenska. Jag älskar finlandssvenska. Han kan också tala den finlandssvenska dialekten som finns i Karlebytrakten – mycket obegriplig för mig.

  2. Förresten, jag svarade aldrig på vilken jag tycker är vackrast – det är gotländskan. Gotländska påminner om isländska och isländska är ett av de vackrare språken.

    • Min kompis var tillsammans med en dam från Gotland.Vi frågade alltid henne vad 2 ggr 44 eller 176 delat med 2 blir.Älskar bara att höra Åttioåtta, hon tröttnade dock ganska snart på våra tilltag.Kom även att tänka på en situation när ytterligare en kompis följde med min första kompis och damen hem till hennes föräldrar på Gotland.Av någon anledning så blev han lämnad ensam i vardagsrummet och blev helt fascinerad av en stor vas som stod på en flygel.Han lyfte den litegrann och den var grymt tung, så han tänkte att den måste vara äkta och helgjuten(eller vad det nu heter).Han lyfte upp den och vände på den för att kunna se tvem som hade tillverkat den, varpå han hällde ut bra många liter vatten över flygeln.Ridå!

  3. Nar det galler att visa karlek ar kroppsspraket mitt favoritsprak. I morgon ar det lordag…rattare sagt det ar lordag for dig just nu, sa snart far du hem din N. Mysigt! Kram!

    • Kroppsspråket ingår delvis i kärlekensspråk.Har beställt sms från Lufttartsverket, så att jag vet exakt när hon landar.Kram

Lämna en kommentar